Logo ZOOV
Menu
Icoon contrast Icoon lettergrootte Icoon dislectie
Contrast

Gebruik de schuif hieronder om contrast aan/uit te zetten

Lettergrootte

Pas hieronder de lettergrootte aan

Dyslexie

Gebruik de schuif hieronder om hoog het lettertype voor mensen met dyslexie aan/uit te zetten

Taxirijden is afwisselend en je maakt veel contact

Onderweg met… chauffeur Jeroen Wilts

Ze brengen u naar uw plaats van bestemming. Zorgen ervoor dat een rit comfortabel verloopt. Staan open voor een praatje. Over wie wij het hebben? De chauffeurs van ZOOV. Maar wat houdt hun werk precies in? Om daar achter te komen, reist ZOOV een middag mee met chauffeur Jeroen Wilts.

Stipt 12.00 uur bij station Doetinchem.
Jeroen Wilts is keurig op tijd. “Ik probeer altijd zo vroeg mogelijk bij mijn reizigers te zijn”, zegt hij terwijl hij de deur opent. Het is maandagmiddag. Pas om 12.30 uur staat de volgende rit gepland, dus even tijd om kennis te maken. “Ik had nooit gedacht dat ik het taxi-rijden zo leuk zou vinden, maar ik doe het nu al heel wat jaar. Eerst zeven jaar straattaxi, nu ZOOV.” Jeroen rijdt voor ZOOV Op Maat. “Leerlingenvervoer had ook gekund, maar geef mij maar de ritten van Op Maat. Veel meer afwisseling, dat bevalt mij goed.” 

Telefoon-icoontje
Tijd om naar de eerste afspraak te gaan. In Wehl. Om 12.10 uur belt Jeroen zijn reiziger. “Om aan te kondigen dat ik er over vijf minuten ben. Dan kan meneer zich alvast klaar maken.” 

Het bellen gaat via de computer. “De telefoonnummers zie ik niet. Ik klik op het telefoon-icoontje en dan gaat het bellen automatisch. Dat is vanwege de privacy van de reiziger. Ik weet ook alleen de echte bijzonderheden van mijn reizigers. Of iemand in een rolstoel zit bijvoorbeeld. Of alleen voorin kan zitten. Dat geeft de computer ook aan.” In Wehl stapt Jeroen uit en belt aan. Reiziger Willem komt meteen met hem mee. “Dat is € 1,95”, zegt Jeroen als Willem is ingestapt. De reiziger betaalt contant. “De meeste reizigers reizen op automatische incasso. Contant betalen komt haast niet meer voor.” 

Service
Onderweg naar het ziekenhuis vertelt Willem dat hij pas een maand met ZOOV reist. “Gisteren ben ik naar mijn vriendin in Ulft geweest en ik ben ook al naar de markt in ’s Heerenberg gereisd. Dit vervoer is echt een uitkomst.” Voor zijn ziekenhuisafspraak heeft Willem ruim de tijd genomen. “Ik zorg ervoor dat ik er al een uur van tevoren ben. En ben ik klaar, dan bel ik de taxi vanuit de hal. Heel handig, binnen een half uur komt ZOOV voorrijden.” Bij het uitstappen krijgt Willem een bonnetje mee. “Service van de zaak”, lacht Jeroen. 

De volgende rit heeft zich alweer aangediend. Naar Den Ooiman, in Doetinchem. “Wij komen overal. Van Winterswijk tot Zutphen en zelfs Arnhem. Toen ik met taxi-rijden begon, hadden we het Stratenboek altijd bij de hand. De ritten kregen we te horen via een mobilofoon. Dan moest je het adres maar zien te onthouden. Tegenwoordig gaat alles een stuk handiger. Ook de navigatie zit in de computer.” 

Levensverhalen
12.45 uur. De volgende reiziger staat al te wachten in de hal. Jeroen haalt hem op en helpt met instappen. Een paar minuten later zijn we op weg naar de sportschool. “Elke maandag. Fitness. Je moet er wat voor over hebben”,
grapt de reiziger. Hij reist regelmatig met ZOOV. “Ook om naar familie te gaan. Maar op dinsdag gaan we lopend naar de markt. Met de rollator.” 

Als de reiziger is afgezet bij de sportschool, heeft Jeroen even tijd voor een tussenstop bij de standplaats van zijn taxibedrijf in Doetinchem. “Je hoort in de taxi veel van mensen. Hele levensverhalen, maar soms ook heel schrijnende verhalen. Als chauffeur leer je een reiziger toch een beetje kennen”, vertelt hij onderweg. Bij de standplaats kunnen chauffeurs hun pauze doorbrengen of even ‘aan komen’ voor een kopje koffie. Het laatste nieuws horen ze. En als een voertuig een nieuw lampje nodig heeft of de olie moet bijgevuld, kan dat ook bij de standplaats worden geregeld. 

Vrijheid
De volgende twee ritten staan alweer op het computerscherm. Geen logische volgorde, vindt Jeroen. “Vanwege de wegopbrekingen”, legt hij uit. “Als chauffeur heb je de vrijheid om ritten te combineren of om de volgorde aan te passen. Als ik zie dat het voor een reiziger efficiënter kan, doe ik dat. Als het maar binnen de tijd past.” Zo wisselt hij de volgende rit om met die van daarna. De volgende reiziger staat met haar kleindochter al te wachten. Ze reist minstens drie keer per week, vertelt ze. Vandaag moet ze naar de fysiotherapie. “De taxi is altijd netjes op tijd. Het is trouwens ook fijn dat de chauffeur persoonlijk belt. Vroeger hoorde je een bandje.” Jeroen reageert dat dit voor de chauffeurs ook beter werkt. “Nu weet ik of iemand echt klaar staat”, zegt hij. 

Bij de volgende reiziger meldt de computer dat deze last heeft van wagenziekte. “Het was logischer geweest als ik haar rit had gecombineerd met die naar de fysiotherapeut, omdat ze dicht bij elkaar wonen. Maar dat doe ik nu expres niet, vanwege haar wagenziekte.” De reiziger is er blij om. Ze moet naar Hengelo (Gld). Ze reist voor het eerst met ZOOV. “Dit jaar kan ik nog 500 kilometer maken. Een erg fijne gedachte, want nu kan ik weer een aantal dingen zelfstandig doen.” 

Herdershond
Om 14.00 uur meldt Jeroen zijn taxi weer ‘vrij’. “Dat betekent dat ik weer nieuwe ritten kan maken”, legt hij uit. Het duurt niet lang of de volgende ‘ritcombinaties’ komen in beeld. “Meestal heb ik dagdiensten. De avonddiensten zijn echt anders; dan breng je mensen naar de soos of naar hun sportactiviteiten, feestjes en bezoekjes. Nu rijd ik vaak naar ziekenhuizen, fysiotherapeuten en tandartsen.” Zo ook de volgende rit. Reiziger Michel moet naar de tandarts. Hij reist vaker met Jeroen. “We hebben allebei een herdershond, altijd even bijpraten.” zegt hij.

Afwisseling
Daarna weer terug naar Doetinchem. Om de mevrouw en haar kleindochter bij de fysiotherapie op te halen. “Dezelfde reizigers meerdere malen op één dag in de taxi gebeurt niet vaak”, zegt Jeroen als hij om 15.15 uur haar rolstoel naar binnen rijdt. “Het allerleukste van dit werk? Dat is toch de afwisseling. Je kunt ook op veel verschillende manieren naar een adres rijden. Dat vinden mensen vaak ook leuk. ZOOV is voor veel reizigers toch ook een uitje. Een lijnbus lijkt mij helemaal niets.
Geef mij maar ZOOV Op Maat.”

Dan is het bijna 16.00 uur. ‘Einde dienst’, meldt de computer. 

Terug naar alle interviews
Facebook logo Twitter logo