Logo ZOOV
Icoon account Icoon sluiten Mijn ZOOV
Icoon vergrootglas Icoon sluiten Zoeken
Menu
Icoon contrast Icoon lettergrootte Icoon dislectie
Contrast

Gebruik de schuif hieronder om contrast aan/uit te zetten

Lettergrootte

Pas hieronder de lettergrootte aan

Dyslexie

Gebruik de schuif hieronder om hoog het lettertype voor mensen met dyslexie aan/uit te zetten

Reizigers ZOOV Op Maat die geen mondkapje kunnen dragen

Voor reizigers in ZOOV Op Maat die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen opzetten of dragen, is het mogelijk om zonder mondkapje te reizen. Hieronder leggen we uit wat er nodig is om dit vervoer veilig te kunnen regelen.

Vervoer zonder mondkapje kan alleen als dit vooraf bij ZOOV Op Maat bekend is

Wat moet u doen als u wilt reizen met ZOOV Op Maat en u geen mondkapje kunt dragen?
Wij adviseren als eerste:

  • Neem contact op met uw Wmo consulent als u een Wmo-indicatie heeft.
  • Reist u als standaardreiziger (ook wel OV-reizigers genoemd) dan neemt u contact op met de administratie van ZOOV Beheer. Dit doet u via de klantenservice van ZOOV Op Maat.

Verwerken in systeem

De Wmo-consulent (bij Wmo-reizigers) of ZOOV Beheer (bij standaard reizigers) kunnen in het systeem aangeven dat een reiziger zonder mondkapje mag reizen. Ook mogen ze om een onderbouwing vragen waarom er een beroep op de uitzondering van de mondkapjesplicht wordt gedaan door de reiziger.

Houd rekening met verwerkingstijd

De gemeente en ZOOV Beheer hebben voldoende tijd nodig om de wijzigingen goed in het systeem te zetten Ook moet het formulier van de automatische incasso verwerkt zijn.
Wij vervoeren alleen reizigers zonder mondkapje als dit van te voren bij ons bekend en alles goed in ons systeem is vastgelegd.

Veiligheid van reiziger en chauffeur

Als een reiziger geen mondkapje kan dragen, zal er altijd voldoende afstand tussen de reiziger en de chauffeur moeten zijn.

Gevolgen in het vervoer

Afstand houden heeft belangrijke gevolgen voor het vervoer van de reiziger.
De reiziger zonder mondkapje:

  • kan alleen in een taxibus reizen.
  • kan niet voorin vervoerd worden
  • wordt individueel vervoerd.
  • kan niet in een rolstoel of met een scootmobiel reizen.
  • kan alleen handbagage meenemen.
  • kan geen rollator meenemen.
  • kan geen hulp bij het in- of uitstappen krijgen van de chauffeur.
    Een reiziger die hulp nodig heeft bij het in- en stappen via de zijdeur van de taxi kan één gratis begeleider meenemen. Dit moet bij de reservering worden aangegeven.
  • moet gaan zitten op de door de chauffeur aangewezen stoel achterin de taxibus. Een eventuele begeleider moet ook gaan zitten op de door de chauffeur aangewezen stoel.
  • moet een machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven die in het systeem is verwerkt.

Automatische incasso aanvragen

Het aanvraagformulier is te vinden op www.zoov.nl/zoov-op-maat-2#tarieven of aan te vragen bij ZOOV Klantenservice. Voor een snelle verwerking adviseren wij het ondertekende formulier te mailen naar info@zoov.nl.

Facebook logo Twitter logo