Chauffeurs 'klaargestoomd' voor ZOOV

Chauffeurs 'klaargestoomd' voor ZOOV

Chauffeurs 'klaargestoomd' voor ZOOV

Chauffeurs ‘klaargestoomd’ voor ZOOV

Op 1 januari 2017 gaat ZOOV officieel de weg op. Tientallen chauffeurs zorgen vanaf dan voor het vervoer van nog veel meer reizigers. In de laatste dagen van 2016 werden de chauffeurs tijdens twee bijeenkomsten ‘klaargestoomd’ voor hun nieuwe taak.

Hoe werkt het reizen met ZOOV, wat verandert er voor de reiziger, wat blijft hetzelfde en wat zijn de spelregels? Op deze en nog veel meer vragen kregen de chauffeurs van de nieuwe ZOOV-vervoerders in de laatste dagen van 2016 uitgebreid antwoord. ZOOV Beheer organiseerde hiervoor twee bijeenkomsten, bedoeld om de chauffeurs voor te bereiden op het rijden voor ZOOV.

Praktische vragen
“De chauffeurs bleken al goed op de hoogte gebracht door de vervoerders. De bijeenkomsten waren dan ook vooral zinvol voor de laatste praktische vragen”, laat coördinator Geert-Jan Verzijden van ZOOV Beheer na de laatste bijeenkomst weten. Zo wilden de chauffeurs weten hoe het betalen in de taxi(bus) werkt, of ZOOV het pinnen en betalen van de rit via automatische incasso stimuleert (gezien ook de veiligheid van de chauffeurs) en of bijvoorbeeld contante betalingen worden afgerond. Op al deze vragen was het antwoord ‘ja’. Verzijden: “Ook is het reizen naar Duitsland aan bod gekomen. Reizigers moeten er bijvoorbeeld aan denken hun paspoort of ID-kaart mee te nemen als zij over de grens gaan.”

ZOOV Beheer heeft vertrouwen
Met deze bijeenkomsten, de proefritten die in december zijn gemaakt en alle andere voorbereidingen heeft ZOOV Beheer er alle vertrouwen in dat het vervoer op 1 januari 2017 goed van start gaat. “Ongetwijfeld zijn er nog kinderziekten, maar bij alle partijen is er een grote bereidheid om deze zo snel mogelijk op te lossen. Alle partijen zijn vanaf 1 januari paraat om waar nodig bij te sturen”, aldus Verzijden.

Vervoerders: ‘Zo goed mogelijk product neerzetten’
Ook de vervoerders zien het rijden voor ZOOV zitten. “De auto’s zijn beschikbaar, de apparatuur is getest, de chauffeurs zijn gecontracteerd en de roosters worden gevuld. De vervoerders willen met elkaar een zo goed mogelijk product voor de reizigers neerzetten.”